Saopštenja

ČIJIM PARAMA SE KUPUJU SKUPOCENA TV PRAVA?

Informacija  da će utakmice nacionalne fudbalske lige i Kupa Srbije,  ekskluzivno prenositi TV Arena, koja je  u vlasništvu kompanije “Telekom Srbija”, poprilično je zbunila ne samo  sportsku (posebno fudbalsku), već i kompletnu javnost u našoj zemalji.

U većini evropskih zemalja uobičajeno je da Javni  servisi ili nacionalne televizije prenose najznačajnije sportske dogadjaje (Olimpijske igre, svetska  i evropska prvenstva, nacionalne šampionate). U našem  Zakonu o radiodifuziji u članu 4 , tačka 9, piše da je Javni servis obavezan da proizvodi, kupuje, obrađuje i emituje informativne, obrazovne, kulturno-umetničke, sportske  i druge programe koji su od opšteg interesa za građane Srbije, a naročito u cilju ostvarivanja njihovih ljudskih i građanskih prava i očuvanja nacionalnog identiteta. Radio televizija Srbije prenosila je ove godine EP u fudbalu, EP u rukometu,  Olimpijske igre u Londonu, utakmice Partizana u kvalifikacijama za Ligu šampiona i mnoga druga takmičenja.

TV Arena je kablovski kanal i dostupan je veoma malom broju građana u našoj zemlji, tačnije samo onima koji imaju IP TV ili TV program gledaju preko kablovske mreže KDS.

Prema podacima “AGB Nielsena”, u Srbiji oko tri miliona građana  može putem kabla da prati TV programe, ali najveci broj – oko 80%  to čini preko SBB-a, na kome nema TV Arene.

Postavlja se pitanje koja je ekonomska opravdanost “Telekoma” da bude sponzor Super lige, ako će prenose na toj televiziji pratiti samo nekoliko desetina hiljada gledalaca. Zasto RTS koji finansiraju svi gradjani, nije otkupio TV prava, jer je to interes srpskog sporta, ali i kompanije  “Telekom” čiji je vlasnik država Srbija?

Javnost u Srbiji želi da zna:

– Na koji način je sproveden postupak dodele  prava  za prenošenje utakmica Jelen super lige, odnosno da li je bilo tendera i da li je bilo i drugih ponuđača?

– Ko je zapravo pravi vlasnik TV prava:   TV Arena, neka marketinška agencija ili “Telekom Srbija”,  i iz kojih sredstava su ta prava plaćena?

– Kojim kriterijumima su se rukovodili oni  koji  su odlučili da TV prava  dodele TV kanalu koji ima minimalnu pokrivenost i gledanost?

– Da li je interes fudbalske organizacije da prenose naših superligaša svakog vikenda prate gledaoci u svim delovima Srbije kojima je dostupan siganal Javnog servisa (i koji se finansira iz pretplate) ili samo mali broj ljudi koji ima IP televiziju?

– Da li je TV Arena upisana u registar Javnih glasila i da li  ima legalne dozvole RRA za emitovanje programa ?

– Kako je moguće da državno preduzeće ima u svom vlasništvu elektronski medij, ako je obaveza države da izađe iz medija?

– Pošto je uočljivo da na programima Arene  nema reklama, da li TV Arena posluje tržišno i da li  svojim sredstvima kupuje skupocena TV prava, koja se plasiraju na četiri različita kanala,  ili to finansira Telekom?

– “Telekom” nije ispunio javno obećanje, koje je dao prilikom kupovine  TV Arene, da će  isključivo forsirati domaći sport, jer izuzev prenosa utakmica Super lige, na Areni 1, na ostala tri kanala su skupoceni prenosi događaja iz inostranstva.

– Kao najmoćnija  i društveno odgovorna domaća kompanija nije logično da “Telekom Srbija” finasira kupovinu stranih TV prava (utakmice stranih liga u fudbalu, košarci, rukometu, boksu, atletici…) već bi bilo mnogo korisnije da ta sredstva usmeri ka finasiranju domaćih klubova i reprezentacija.

U interesu srpskog sporta i svih građana Srbije želimo, što pre, jasne i precizne odgovore na ova pitanja.

Izvršni odbor USNS